Associate Professor, Chair of the Modern Languages Department

Seton 339

(902) 457-5530

alexandra.tsedryk@msvu.ca

Research Interests: French as L2, paraphrasing competence, lexical competence of advanced learners, phraseology, phraseodidactics, language acquisition and language pedagogy.

Education: BA, BEd (Minsk State Linguistic University), MA (Western University), PhD (Dalhousie University)

Courses taught in recent years:

FREN 3399 [Special Topics] : French Words: Description and Pedagogy;FREN 3324 – Written French for the Professional World ; FREN 3325 – Oral French for the Professional World; FREN 3371 – Structure and Variety in Contemporary French I: Phonetics; FREN 3314 – Advanced Composition and Stylistics I; FREN 3315 – Advanced Composition & Stylistics;  FREN 2214 – Intermediate Grammar and Composition I; FREN 2215 – Intermediate Grammar and Composition II; Practical French (1101, 1102, 2201, 2202).

Publications:

Books:

https://web.microsoftstream.com/video/fd364aa3-0a5d-41e0-bb5f-57cd8b52fd85

2019. A. Tsedryk and C. Doe eds. The Description, Measurement and Pedagogy of Words.  Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, United Kingdom. (355 pp.) https://www.cambridgescholars.com/the-description-measurement-and-pedagogy-of-words

2016. Tsedryk, A.  La compétence paraphrastique en français langue seconde. Bern: Peter Lang (355p.)

Edited volume:

2014. Le silence et le verbe en littérature et en linguistique, co-edited with Irène Chassaing, Ziyan Yang and Vincent Masse. Initiales, vol. 23. Dalhousie University, Canada.

Book Chapters:

2021. Tsedryk, A. Déduire le sens de locutions : réussites et difficultés de locuteurs natifs et non natifs. [Decoding Idiomatic Expressions:  Challenges and Successes of Native and Non-native Speakers]. La Théorie Sens-Texte. Concepts-clés et applications. Collection «Dixit Grammatica», sous la dir. de S. Marengo. Paris : éditions L’Harmattan, p.183-206.

https://www.editions-harmattan.fr/livre-la_theorie_sens_texte_concepts_cles_et_applications_sebastien_marengo-9782343237060-70728.html

2019. Tsedryk, A. Reformulation in L2: a New Assessment and Development Instrument for Lexical Competence at an Advanced Level. In A. Tsedryk & C. Doe (Eds.), The Description, Measurement and Pedagogy of Words, (pp. 253-289). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, United Kingdom.

https://www.researchgate.net/publication/349089417_REFORMULATION_IN_L2_A_NEW_ASSESSMENT_AND_DEVELOPMENT_INSTRUMENT_FOR_LEXICAL_COMPETENCE_AT_AN_ADVANCED_LEVEL

Papers:

2021. Tsedryk, A. Pour un enseignement multimodal du vocabulaire locutionnel en français L2. Les Langues Modernes. Penser, enseigner, apprendre le vocabulaire, n° 3, pp. 73-83.

https://www.aplv-languesmodernes.org/spip.php?article9206

2020. Tsedryk, A. Vers le réemploi lexical en français L2 : effet d’exercices de reformulation et d’un enseignement explicite sur l’apprentissage de collocations. [Towards lexical recall in French L2 class: effects of reformulation exercises and explicit teaching on learners’ retention of collocations] Repères 61, 117-143. ENS Éditions, ENS de Lyon. https://journals.openedition.org/reperes/2627

2019 D. Sikora & A. Tsedryk. De quelques aspects de compétence phraséologique en L2 : locutions en test. In Linguistica Atlantica, vol. 37. (16 pp.) Online open access journal.

https://journals.lib.unb.ca/index.php/la/article/view/30402

2019. Tsedryk, A. & C. Doe. Introduction. In A. Tsedryk & C. Doe (Eds.), The Description, Measurement and Pedagogy of Words, (pp. 1-14). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, United Kingdom.

https://www.researchgate.net/publication/349089377_Introduction_The_Description_Measurement_and_Pedagogy_of_Words_ed

2015. La place de la compétence paraphrastique dans le Cadre européen commun de référence pour les langues in Cahiers de l’Institut des langues officielles et du bilinguisme, vol. 7, Littératies et autonomie des apprenants avancés de langue(s), pp. 69-82. Ottawa: University of Ottawa.

2014. Un autre regard sur l’apprenant avancé : sa capacité de paraphraser. In Neveu, F., P. Blumenthal, L. Hriba, A. Gerstenberg, J. Meinschaefer, S. Prévost (eds.), 4e Congrès Mondial de Linguistique Française. Paris: EDP sciences.

2014. Pour une définition et l’évaluation de la compétence paraphrastique. In P. Balcom, L. Beaulieu, S. Kasparian, C. Potvin, M.-L. Ungureaunu (eds.), Actes du 37ème colloque annuel de l’Association de linguistique des provinces atlantiques, pp. 58-75. Moncton : Université de Moncton.

2012. De la résignation à la révolte : la figure de l’étranger à travers deux romans québécois contemporains. In Benoît Trudel (ed.), La Norme : NORMES et INFRACTIONS dans la société des productions culturelles. La Tortue Verte. On-line Journal of Francophone Literature. Lille : Université Charles-de-Gaulle, pp. 141-150.

2011. Assessing and Improving Paraphrasing Competence in FSL. Proceedings of the 5th International Conference on Meaning-Text Theory, pp. 175-185 [in collaboration with Jasmina Milićević].

2009. Marquage casuel et acquisition de verbes locatifs en langue première. Proceedings of the 2009 annual conference of the Canadian Linguistic Association, 15 pages. [in collaboration with Egor Tsedryk].

Selected conference papers:

2022. Tsedryk, A. Teaching idioms within an intermediate language course based on Noticing and Dual-Code Theories: a case study using psycholinguistic norms for idiomatic expressions. Canadian Association of Applied Linguistics Annual Conference, Congress of the Humanities and Social Science, virtual conference, Canada.

2019. Tsedryk, A. Langage figuratif : vers la didactique de locutions en FLE/FLS. APLA 43 Conference: Metaphor, Language Theory, and Cognitive Linguistics. Université du Nouveau Brunswick, Fredericton, Canada.

2019.  Tsedryk, A. Deviner le sens de locutions : stratégies et réussites de locuteurs natifs et non natifs. 87ième Congrès de l’ACFAS (Association francophone pour le savoir), Colloque  Didactique du lexique. Université du Québec en Outaouais, Québec, Canada.

2018. Tsedryk, A. & D. Sikora. De quelques aspects de compétence phraséologique en langue étrangère : locutions en test. APLA 42 Conference: Phraséologie dans tous ses états. Dalhousie University, Canada.

2018. Tsedryk, A. Comment ne pas tomber dans les pommes en étudiant le français : l’apprentissage d’expressions idiomatiques en L2 aux niveaux intermédiaire et avancé. 33e

Congrès mondial du Conseil International d’Études Francophones, Université La Rochelle, France.

2017. Tsedryk, A. Quelle ressource consultez-vous ? Stratégies de recherche lexicale d’apprenants FLS.  41st Atlantic Provinces Linguistic Association Conference, Cape Breton University, Nova Scotia.

2017. Tsedryk, A. Do I really sound like that in French? Some lexical discoveries at advanced level of learning French. Canadian Association of Applied Linguistics Annual Conference, Congress of the Humanities and Social Science, Ryerson University, Toronto, Canada.

2017. Tsedryk, A. Enseignement de concepts lexicaux aux adultes : formation à distance ou en salle de classe ?  Paper presented at 85e congrès de l’Association francophone pour le savoir, Montréal, Québec, Canada.

2016. Enseignement explicite de notions lexicales: étude-pilote auprès d’apprenants de français L2. Paper presented at XVIII International Congress of Romance Linguistics and Philology, Rome, Italy.

2015. Comment améliorer la compétene lexicale chez des apprenants du français L2? 83 congrès de l’Assocoation francophone pour le savoir, Rimouski, Québec, Canada.

2014. Pour une approche structurée d’enseignement de la paraphrase. 38th Annual Meeting of the Atlantic Provinces Linguistic Association. University of New Brunswick, Fredericton, Canada

2014. La reformulation, est-elle facile pour un apprenant avancé de L2? Congrès Mondial de Linguistique Française 2014, Berlin, Germany.

2014. La capacité de reformuler en L2 dans les descripteurs du Cadre européen commun de référence pour les langues. International conference Literacies and Autonomy of Advanced Language Learners, organized by The Official Languages and Bilingualism Institute’s Research Center, Ottawa, Canada.

2013. Définition et évaluation de la compétence paraphrastique. The Atlantic Provinces Linguistic Association 37th annual congress. Université de Moncton, Moncton, Canada.

2013. Comment évaluer la capacité de paraphraser en français ? Annual Congress of Humanities and Social Sciences, Canadian Association of Applied Linguistics. University of Victoria, Victoria, Canada.

2013. Pourquoi et comment enseigner les stratégies de reformulation en français L2 avancé ? Innovative Approaches to Second Language Teaching. Western University, London, Canada.

2011. Assessing and Improving Paraphrasing Competence in FSL. 5th International Conference on Meaning-Text Theory. University Pompeu Fabra, Barcelona, Spain.

2011. Acquisition des verbes sémantiquement vides par l’apprenant du français langue seconde. International Conference. Dalhousie University, Halifax, Canada.

Invited Talks:  

2021. Tsedryk, A. Vers la didactique des phrasèmes : cas des locutions. Universite de Sherbrooke; Séminaire LIN 752, organized by Dr. Gaétane Dostie.

2019. Tsedryk, A. Phrasèmes sous l’angle de la phraséodidactique : cas des collocations et des locutions. Séminaire LIN 752. Lexique, grammaire, linguistique de corpus.  Course taught by Dr. Gaétane Dostie. Université de Sherbrooke, Sherbrooke, Canada.

2019. Tsedryk, A. Nouvelle ou ancienne activité de médiation? Effet d’enseignement explicite et d’exercices de reformulation sur l’apprentissage lexical. Séminaires ATILF. Université de Lorraine, Nancy, France.

2019. Tsedryk, A. & D. Sikora. Compétence phraséologique en L2 : ce que des tests nous en apprennent. 2ème Journée d’Étude ICal (Images culturelles dans l’apprentissage des langues). Université du Littoral – Côte d’Opale, Boulogne-sur-mer, France.

2019. Tsedryk, A. Lectures presented during 2 weeks period to students at undergraduate (L2, L3) and graduate (M1, M2) levels at Université du Littoral – Côte d’Opale, Boulogne-sur-mer, France. Phraséodidactique (collocations et locutions); didactique de la paraphrase; français canadien; didactique des langues au Canada.

2014. Tsedryk, A. Savoir reformuler : acquisition de la compétence paraphrastique en langue maternelle et en langue seconde. Research forum. Western University, London, Canada.

Professional service:

2016. Organizing Committee, 40th Annual Conference of the Atlantic Provinces Linguistic Association, Words: Representation, Acquisition, and Pedagogy; Mount Saint Vincent University, Halifax.

2011. Organizing Committee, Le Silence et le Verbe, Graduate Students’ International Conference, Dalhousie University, Halifax.

2010-2011. President, French Graduate Students’ Society, Dalhousie University

Community work:

  • Member, Advisory Committee (CEC): Beaubassin Francophone School (Acadian Provincial School Board), 2007-2011
  • President, Russian Society of the Maritimes, 2011- 2013

Autobiographical sketch:

I was born and raised in Belarus, where I graduated from Minsk State Linguistic University with a B.A. in French. In 1999, I completed my M.A. at Western University (London, Ontario). Before moving to Halifax in 2007 and starting my Ph.D. studies a year later, I spent three years in Montreal immersing myself in Quebec lifestyle and culture.

Prior to joining MSVU in 2012, I taught French as a part-time instructor at different universities in Nova Scotia and in Ontario.

I enjoy spending my spare time with my family and friends. My hobbies include outdoor activities, travel and reading.

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Les étudiantes du cours FREN 3371 (Phonétique) présentent la pièce de théâtre

“Le voyage de Monsieur Perruchon” par Eugène Labiche et Édouard Martin

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